Beiträge von MajorCZX

    So after initial excitement it started leaking oil much more than before, the whole diffuser was covered in oil. So I replaced all four washers on the turbo oil feed line (number 9 on the drawing) and I replaced both seals on the turbo oil return line (number 20 on the drawing). Then I noticed that there are 2 bolts missing on the turbo! You can see it on the attached picture. I'm baffled that someone could install a turbo with half the bolts missing on my car, well shit happens I guess. These bolts hold the turbine and compressor part together. Sourcing the bolts turned out rather difficult, because Audi/VW dealer can't order them, because they can order only the whole turbo and they can't even see what parts it's made of - the policy is changing one turbo with another and never repairing them at the dealer/service. Luckily I managed to get them from a local turbo shop, but only because they happened to have some leftover ones. Unfortunately it's not possible to re-install both of the bolts with the turbo mounted on the engine, only one can be reinstalled - I don't have tools to take out the whole turbo so the last bolt is still not attached.


    Took the car for a test drive, drives fine but it still leaks oil. The source of the leak seems to be the necklace because that's where the oil drops form - see the picture. What do you guys think? Do you think it's leaking because of the last missing bolt or because of some inner seal that's worn? What would you do?

    Ich habe das Auto ein paar Mal herausgenommen, nachdem ich die empfohlenen Schrauben angezogen hatte, den Diffusor aus dem Auto gelassen und Aleluja! Keine Öltropfen mehr. Kann immer noch nicht glauben, dass es wirklich funktioniert hat. Hat mir den Gang zum Service Center erspart. Danke Leute.


    ORIGINAL TEXT:

    I took the car out a couple of times after tightening the recommended bolts, left the diffusor out of the car and aleluja! No more oil drops. Still can't believe that it really worked. Saved me a trip to the service center. Thanks guys.

    Also habe ich die Option mit dem Drehmomentmultiplikator ausprobiert und es ist fehlgeschlagen. Erstens war die Reaktionsstange (das Ding, das an der Felge lehnt) zu kurz, also musste ich sie anschweißen und verlängern. Danach habe ich festgestellt, dass sein Material viel zu weich ist, so dass es sich bei Erhöhung des Eingangsdrehmoments stark biegt, es biegt sich so stark, dass es aus der Felge rutscht, bevor Sie das erforderliche Drehmoment für Zentralmuttern erreichen. Leider habe ich es dadurch geschafft, mein Rad ein wenig zu zerkratzen. Außerdem bezweifle ich die Drehmomentvervielfachung, da ich die Mutter auch bei 600 Nm Drehmoment nicht ein bisschen lösen konnte, wenn man bedenkt, dass die Mutter mit 450 Nm angezogen wurde. Ganz zu schweigen davon, dass das gesamte System ziemlich lang ist, was bedeutet, dass zwischen der zentralen Mutter und dem Punkt, an dem Sie Ihren Drehmomentschlüssel anbringen, ziemlich viel Abstand besteht, was nicht gut ist. Nach diesem Fehler habe ich einen 46-mm-Flachschlüssel als Ersatz für die ursprüngliche Reaktionsstange ausprobiert. Der Schraubenschlüssel ging über den Drehmomentvervielfacher und das andere Ende lehnte am Boden. Dieses Setup beugte sich nicht und fügte auch eine vertikale Unterstützung direkt unter dem Punkt hinzu, an dem Sie das Eingangsdrehmoment aufbringen, sodass sich beim Aufbringen des Drehmoments nichts verbogen hat, was gut war, aber das Problem war, dass der Schraubenschlüssel so stark gegen den Boden lehnte, dass er die Kraft verringerte, um die das Rad wird in den Boden gedrückt (Schlüssel reagiert auf den Boden und drückt den Multiplikator nach oben, der das Rad nach oben drückt), dass ich wieder nicht das notwendige Drehmoment aufbringen konnte, weil das Rad durchdrehte :).


    Also alle meine Versuche, die Kosten zu senken und das mühsame Wechseln der Zentralmutternräder scheiterten, und ich habe am Ende den Gedore RED 110-550 Nm Drehmomentschlüssel mit beiden Richtungen nach Ihrem Vorschlag bestellt, wofür ich Ihnen herzlich danke! Das fehlgeschlagene Setup kostet etwa 180-200 Euro, das bestellte Gedore 325 Euro. Sofern das Gedore nicht irgendwie versagt, ist es nach meiner Erfahrung ein Kinderspiel. Andere fortschrittlichere Drehmomentvervielfacher kosten ein Vermögen und machen wirtschaftlich absolut keinen Sinn. Ich habe einen für Porsche gesehen, der 2000 € gekostet hat! Es gibt jedoch einige Pluspunkte, Sie benötigen keinen schweren und langen Drehmomentschlüssel und können das Rad alleine wechseln, da die Multiplikatoren in entgegengesetzter Richtung gegen das Rad gelehnt sind.


    ORIGINAL TEXT:

    So I tried the option with the torque multiplier and it failed. Firstly the reaction bar (the thing that leans against the rim) was too short, so I had to weld and extension to it. After that I found out that its material is way too soft so it bends heavily as you increase the input torque, it bends so much that it slips out of the rim before you reach the necessary torque for central nuts. Unfortunately I managed to scratch my wheel a little bit because of that. Furthermore I also doubt it's torque multiplication because I wasn't able to loosen the nut one bit even when applying 600 Nm of torque, keeping in mind that the nut was tightened to 450 Nm. Not to mention that the whole system is kinda long meaning there is quite a bit of distance between the central nut and the point where you attach your torque wrench, which isn't good. After this failure I tried a 46 mm flat wrench as a replacement for the original reaction bar. The wrench went over the torque multiplier and the other end was leaning against the ground. This setup didn't bend and also added vertical support right beneath the point where you apply the input torque so nothing bended when applying torque which was good but problem was that the wrench was leaning against the ground so much that it reduced the force by which the wheel is forced into the ground (wrench reacts against ground and pushes the multiplier up which pushes the wheel up) that I again wasn't able to apply the necessary torque because the wheel started spinning :).


    So all my attempts at lowering the cost and the hassle of changing central nut wheels failed and I ended up ordering the Gedore RED 110-550 Nm both directional torque wrench as per your suggestion for which I thank you very much! The failed setup costs around €180-200, the ordered Gedore costs €325. Unless the Gedore somehow fails, it is a no brainer after my experience. Other more advanced torque multipliers cost a fortune and make absolutely no sense economically. I saw one for Porsches costing €2000! There are some positives though, you don't need the heavy and long torque wrench and you are able to change the wheel alone because the multipliers leans against the wheel in opposite direction.

    Good to know it works well even though it’s expensive. I came up with a possible solution. Combination of a torque multiplier and a smaller torque wrench. Local shop sells the multiplier Licota LIAWT30158C

    for €80, torque applied on the input is multiplied by 3,4 on the output so for 450 Nm a 130 Nm torque wrench is sufficient which can be had for €140 from BGS or €80 from Stanley. What do you think?


    https://www.ahprofi.cz/nasobic…mentem-600-nm-liawt30158c

    Habe versucht, die Schrauben an den Leitungen 9 und 20 festzuziehen. Es war nicht möglich, alle festzuziehen (sehr dünne und lange Schraubenschlüsselverlängerung wäre bei Leitung 20 erforderlich und Demontage vieler Teile bei Leitung 9) und die anderen fühlten sich nicht locker an, Ich habe vielleicht eine 1/10 oder 1/8 Drehung geschafft. Hoffentlich wird es reichen.


    ORIGINAL TEXT:

    Tried tightening bolts on lines 9 and 20. Wasn't possible to tighten all of them (very thin and long wrench extension would be required on line 20 and disassembly of many parts on line 9) and the other ones didn't feel loose, I managed maybe an 1/10 or 1/8 of an turn. Hopefully it'll be enough.

    Hi, I'm looking for a torque wrench for central nuts on the X-BOW. It is rather difficult to find one that works for clockwise and anti-clockwise threads and has the required torque rating of at least 450 Nm. I found some but they all cost well above €500. Which ones do you use and would recommend buying?


    Hallo, ich suche einen Drehmomentschlüssel für Zentralmuttern am X-BOW. Es ist ziemlich schwierig, einen zu finden, der für Rechts- und Linksgewinde geeignet ist und das erforderliche Drehmoment von mindestens 450 Nm hat. Ich habe einige gefunden, aber sie kosten alle deutlich über 500 €. Welche nutzt ihr und würdet ihr den Kauf empfehlen?

    TRANSLATION:

    Hallo,

    ich möchte das Getriebeöl auf X-BOW RR mit externem Getriebekühler wechseln, ich fahre ziemlich schnell auf Landstraßen und mache gelegentlich einen Trackday. Welches Öl würden Sie empfehlen? Wenn dies bereits besprochen wurde, tut es mir leid, aber ich konnte es nicht finden. Das im Handbuch für die Rennstrecke empfohlene Öl ist Castrol Racing B373, das nicht mehr erhältlich ist, und ich habe auch keine guten Erfahrungen mit Castrol-Produkten..


    ORIGINAL:

    Hi,

    I want to change the transmission oil on X-BOW RR with external gearbox cooler, I drive fairly quickly on country roads and occasionally I do a trackday. What oil would you recommend? If this was already discussed, I'm sorry but I couldn't find it. The oil recommended in the manual for the race track is Castrol Racing B373, which isn't available anymore and also I do not good experience with Castrol products..

    Thanks guys. I’ll check the line. You’re right that hot oil spilling onto hot catalytic converter is a bad combo :).


    Is it easy to detect a leak from the line vs a leak from the turbo? My X-BOW service is far from home so I need to diagnose it myself if possible..

    Hi,


    I have a X-BOW RR. Last week I was changing the motor oil and noticed an oil stain on the inside of the rear diffuser near the right rear wheel. When I looked up, part of the steel chasis above the stain was also covered in oil and it all seems to come from a line feeding into the turbo. Now the car is in my garage without the rear diffuser installed and a couple oil drops emerged on the garage floor. Is it normal or more likely there is a problem with the turbo? In one youtube video about motor oil change in X-BOW there was the same oil stain as I have so perhaps this small leak is normal? I drove the car after the oil change and it drove great..still feels crazy fast :))



    Thank you for your reply. What solution did you choose with the Z8?


    I also like the solution '1.' the best. Individual homologation via TÜV / Dekra is really too expensive, just the emission test would be at least €1000 and you don't have a guarantee of passing. If it doesn't pass, you loose your money and in it's current spec, it will for sure won't pass, if the test is strict. So I would have to buy the new exhaust and ECU anyway and therefore solution '1.' makes much more sense. Solution '3.' seemed good at first but I would have to have someone outside EU, because this EURO norm issue will be the same across EU, unless in some country they don't care about EU rules which for sure is the case somewhere, but it's hard to find via internet :).


    Do you know someone or some company who could arrange the solution with ECU and exhaust?


    IN GERMAN:

    Vielen Dank für Ihre Antwort. Welche Lösung haben Sie mit dem Z8 gewählt?


    Ich mag auch die Lösung '1.' das beste. Eine individuelle Homologation über TÜV / Dekra ist wirklich zu teuer, nur der Emissionstest würde mindestens 1000 € betragen und Sie haben keine Garantie für das Bestehen. Wenn es nicht besteht, verlieren Sie Ihr Geld und in der aktuellen Spezifikation wird es mit Sicherheit nicht bestanden, wenn der Test streng ist. Also müsste ich mir sowieso den neuen Auspuff und das neue Steuergerät kaufen und daher die Lösung '1'. macht viel mehr Sinn. Lösung '3.' Anfangs schien es gut zu sein, aber ich müsste jemanden außerhalb der EU haben, da dieses Problem mit der EURO-Norm in der gesamten EU gleich sein wird, es sei denn, in einigen Ländern interessieren sie sich nicht für EU-Vorschriften, was sicher irgendwo der Fall ist, aber es ist schwierig über das Internet finden :).


    Kennen Sie jemanden oder eine Firma, die die Lösung mit ECU und Auspuff arrangieren könnte?

    Hier wirst du nicht viel Glück haben . Du kannst dir einen Unfall Chassie suchen das schon mal zugelassen war und deinen als Tauschkarosse anmelden.

    Thank you for the suggestion. This may be the easiest solution, if it doesn't require some complicated validation process. Where would look for a crashed chassis?


    IN GERMAN:

    Vielen Dank für den Vorschlag. Dies ist möglicherweise die einfachste Lösung, wenn kein komplizierter Validierungsprozess erforderlich ist. Wo würde man nach einem abgestürzten Chassis suchen?

    Hello,


    I have an X-BOW RR and I want to register it for the road. Even though I have an original COC list for my car, I can't register in Czech republic because the cars EURO norm is no longer valid. Does somebody have experience with registering the 'RR' model for use on the public road? Or do you know someone or perhaps some company which does? One possible solution is to change the exhaust and ECU map to current 2020 or 2021 spec. Some KTM X-BOW authority would then write a statement confirming that my car has a specification as a new X-BOW and therefore the car complies with current emissions regulations. What do you think?


    GERMAN TRANSLATION:

    Hallo,


    Ich habe eine X-BOW RR und möchte sie für die Straße registrieren. Obwohl ich eine Original-COC-Liste für mein Auto habe, kann ich mich nicht in der Tschechischen Republik registrieren, da die EURO-Norm für Autos nicht mehr gültig ist. Hat jemand Erfahrung mit der Registrierung des RR-Modells für den Einsatz auf öffentlichen Straßen? Oder kennen Sie jemanden oder vielleicht eine Firma, die das tut? Eine mögliche Lösung besteht darin, die Auspuff- und ECU-Karte auf die aktuelle Spezifikation 2020 oder 2021 zu ändern. Eine KTM X-BOW-Behörde würde dann eine Erklärung schreiben, in der bestätigt wird, dass mein Auto eine Spezifikation als neuer X-BOW hat und das Auto daher den aktuellen Emissionsvorschriften entspricht. Was denkst du?